jack janssen - documentary filmmaker
Jack Janssen is an internationally acclaimed documentary film director based in Amsterdam.  

His films show a clash between ideal and reality. The characters deal with a world that doesn’t fit their ideals or identity and in the resulting conflict, reveal their inner selves. The films’ narrative style communicates implicitly, while taking viewers on a visual quest for the script hidden in reality.

Several films are shown worldwide on festivals like The Margaret Mead Documentary Festival in New York, Visions du Reel in Nyon and Hot Docs in Toronto. We loved each other so much was also selected for the prestigious Golden Gate Awards competition on the San Film Festival and for festivals in the Mediterranean like in Tunis, Cairo, Tel Aviv and Beirut. The Price of Heaven was nominated for the Prix Europe.

“We Loved” finds enough humor and indomitable spirit in its subjects

"A lovely documentary lamenting a Beirut that is no more, Jack Janssen's Dutch-financed pic frames its then-and-now essay in a national love note to Fairuz, the reclusive songstress who has enchanted listeners throughout the Middle East for half a century. Poetic piece should draw fests and select broadcasters into its wistful spell."

Dennis Harvey, VARIETY

"Gelaagde film over een jong talentvol voetballer"

"...Nog niet eerder werd er in Nederland (voetballand bij uitstek) op zo’n jonge leeftijd een persoonlijk beeld gegeven van een jongen die zijn eerste stappen zet op weg naar het topvoetbal en ook nog eens de potentie heeft om die top te bereiken. In de gelaagde structuur van de film weerspiegelt tegelijkertijd het veranderde (voetbal)land waarin opgroeiende talenten (en jongeren in het algemeen) moeten kiezen tussen uiteenlopende volwassen belangen."

Documentairenet

Fairuz - the documentary

"A TOUCHING PORTRAIT OF LIFE IN POST-WAR BEIRUT."

Peter Speetjens

"Janssen brengt het speelveld waarop DENK zich beweegt van heel dichtbij in kaart"

"Dat ook kritisch doorvragen (en door en door en door) niet zaligmakend hoeft te zijn, bewijst overigens één van de eerste scènes van deze onderhoudende documentaire (...) Toch zijn het juist zulke confrontaties waaraan deze film zijn meerwaarde ontleent. (...) van stekelige twistgesprekken met collega-politici en journalisten tot de verplichte bezoeken aan lokale afdelingen en buurthuizen, van heel dichtbij in kaart en dringt zo bezien wel degelijk door tot de kern van een nieuwe en omstreden politieke beweging en de multiculturele gemeenschap die daarachter schuilgaat."

Helmut Boeijen, De Nieuwe Reporter

Fairuz - we loved: "unforgettable documentary"

"Dutch director Jack Janssen’s rich tapestry weaves together several Beirut denizens who have survived their country’s recent troubled past. (...) Stunning images of modern Beirut provide the backdrop for her simultaneously mournful and spirited melodies. In this unforgettable documentary, we come to understand that people once torn apart by differences can be held together by a single, undivided passion. This film is competing for a Golden Gate Award."

Tessa Swigart

GEBOREN BOEREN: knappe makelij

"Regisseur Jack Janssen weet wat filmen is, (...) "Hoe schilderachtig die houding ook is, de regisseur kon ook niet nalaten de moeite van John met de moderniteit te benadrukken, (...). Maar wel compassie, en bewondering voor de knappe makelij van de documentaire." 

Hans Beerekamp, NRC Handelsblad

SAFARI: de onvervulbaarheid van verlangens

“De kracht van Janssens vertelwijze is het impliciete karakter ervan. De dromen van de Masai ( ” ik zou wel president willen zijn, of piloot” ) vormen een bijtend duet met scènes uit de toeristenbus, waar vooral in digitale camera's wordt getuurd. Janssen doet alsof ” Safari ” over Afrika gaat, maar stiekem maakte hij een film over de onvervulbaarheid van verlangens.”

Ronald Ockhuysen, de Volkskrant

SAFARI: geestig bitter spel

“Safari is een geestig, soms hilarisch, dan weer bitter spel met visuele clichés uit antropologische films en reisgidsen. Een intelligente montage en ironisch commentaar confronteren de Fernweh van de maker met de prozaïsche werkelijkheid. Nog steeds bewegen zich toeristen door de savanne, die net zulke rare projecties op wilde beesten los laten als in hun ogen de autochtonen. Wie moet wie beschermen en waarom?" (…) Fraai camerawerk, een eigenzinnige relativering van culturele vooroordelen en een geraffineerde soundtrack maken van “Safari” een aangenaam rommeltje, dat bij nader inzien misschien toch meer structuur heeft dan je in eerste instantie zou denken.”

Hans Beerekamp, NRC Handelsblad